Úvod Nadýmání, plynatost

Nadýmání, plynatost

Nadýmání je diskrétním problémem mnoha lidí. Může způsobovat nepříjemné bolesti, až křeče břicha a člověku trpícím plynatostí hodně zkomplikovat život. Bolesti nejsou jediným problémem nadýmání. Často nepříjemně ovlivňuje i pracovní a společenský život jedince. Každý si jistě dovede představit ten trapas, kdy se za přítomnosti ostatních lidí kroutí potřebou si ulevit. A nedej bože, že se nepodaří tomu zabránit.

Kde se berou plyny v lidském těle?

Zpracováváním potravy v organismu, dochází ke tvorbě plynu. U zdravého jedince se tvoří 1 až 2 litry střevního plynu denně. Velká část se vstřebává, zbytek odchází rektem ven z těla. Pokud si představíme celý průběh trávicím systémem, pochopíme, že na zpracování potravy se podílí mnoho činitelů. Od rozmělnění v ústech, až po vypuzení nestravitelných zůstatků stolicí. Každá etapa trávení může ovlivnit tvorbu plynů ve střevech. Mimo to ještě plynatost závisí na výběru potravin, na okolnostech jak a kdy se stravujeme, na přísunu tekutin, na pohybu střev i na psychice.

Co lze považovat za nadýmání?

O nadýmání se hovoří, když se v těle postiženého člověka tvoří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodchází přirozenou cestou ven. S tímto stavem se každý člověk někdy v životě setkává, většinou jde o krátkodobý problém např. po nějaké dietní chybě. Jestliže se nadýmání opakuje častěji a komplikuje život, může se hovořit o plynatosti.
Nejlépe je změnit způsob stravování, pít víc tekutin a hlavně se dostatečně hýbat, aby se podpořila činnost střev. Pokud i tak nic nezabírá je zapotřebí vyhledat odborného lékaře (gastroenterologa).

Jaké jsou příčiny nadýmání?

  • Některé nadýmavé potraviny (zejména luštěniny a některé druhy zeleniny a ovoce)
  • Nedostatečný přísun tekutin
  • Pomalý pohyb střev, zácpa
  • Špatné zpracování potravy v ústech (hltání větších kousků spolu se vzduchem)
  • Chemické reakce ve střevech, kvašení a hnití za spoluúčasti mikroorganismů
  • Užívání některých léků, zejména antibiotik
  • Psychický stres, spěch a tlak okolí
  • Hormonální disbalance (např. v menopauze)
  • Onemocnění a špatná funkce jater, žlučníku, slinivky a žaludku

Kdo trpí nejčastěji nadýmáním?

Statisticky trpí plynatostí víc ženy. Je však možné, že plyny víc zadržují, protože jim připadá společensky nevhodné je ventilovat. Tím si mohou vytvořit špatný návyk. Ženy se také častěji svěřují se svými problémy lékařům. Muži jsou víc „splachovací“,  a tak jim zbavovat se nahromaděných plynů nedělá takový problém. Ohání se při tom větou, přece si nenechám vyrvat bok. Občasným nadýmáním však trpí všichni, včetně dětí.

Co dělat v případě nadýmání?

V případě nadýmání u dětí se doporučuje:

  • Fenyklový čaj
  • Masáž bříška
  • Přikládání teplých plen na břišní stěnu
  • Pokud se bolesti opakují nebo jsou silné vyhledat lékařskou pomoc


U nadýmání dospělých:

  • Pití bylinných směsí s obsahem fenyklu a jiných účinných látek (Rosa Canina apod.)
  • Nahřívání, např. ve vaně
  • Detoxikace střev
  • Masáž a cviky na zlepšení peristaltiky střev
  • Užití léků snižujících plynatost, napětí střev apod. (např. Colonic)


Další informace o souvisejících zdravotních obtížích najdete na webech Těhotenství příznaky a Těhotenský test.

Jak se stravovat v rámci prevence nadýmání?

Jak už bylo uvedeno, jsou potraviny, které nadýmají a jiné, které jsou vhodné při obtížích.
Mezi rizikové potraviny patří:

  • Luštěniny (hrách, fazole, čočka)
  • Zelenina (zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice)
  • Ovoce (hroznové víno, švestky, hrušky, banány, hrozinky i ořechy)
  • Pečivo (zvláště čerstvé bílé pečivo nebo kynuté)
  • Slané potraviny (uzeniny, zrající sýry, příliš kořeněná jídla)
  • Nápoje (kyselé šťávy, sycené nápoje, alkohol)

Naopak vhodné potraviny:

  • Zelenina a ovoce (rajčata, okurky, červená řepa, brambory, grapy, jablka aj.)
  • Libové maso a nízkotučné sýry, jogurty s živými kulturami
  • Starší tmavé pečivo, rýže
  • Bylinky a koření (fenykl,kopr, bazalka, anýz, kmín, tymián, oregano, zázvor, libeček, máta, heřmánek)
  • Nápoje (neperlivá voda, bylinné i jiné čaje)

Neznamená to však, že rizikové potraviny jsou nezdravé, naopak obsahují spoustu živin pro lidský organismus potřebných. Jen se musí správně připravit, použít koření, které tvorbu plynů eliminuje a napomáhá lepšímu trávení. Přesto je dobré mít po ruce nějakou pastilku, která usnadňuje trávení. Doporučuje se jíst pomalu, v klidu, po malých soustech, potravu pořádně rozmělnit v ústech.

Závěr

Nadýmání a plynatost je každopádně nepříjemné a omezuje životní komfort. Vhodnou stravou, stravovacími a životními návyky (větší pohyb a dodržování pravidelné stolice), případně včasnou léčbou lze těmto problémům čelit. Z hlediska společenského jistě není vhodné ventilovat plyny kdykoliv a kdekoliv, ale vždy se dá najít místo, kde se to dá udělat diskrétně. Je to lepší, než se trápit.


Diskuse (123 komentářů)

kikina, (30. 11. 2013 11:04) Reagovat
Ahoj všem, taky jsem s nadýmáním měla jednu dobu potíže a není to nic příjemného. U mě za to mohla nevhodná strava a špatné zažívání, které jsem nakonec vyřešila tím že jsem si upravila jídelníček. Není to teda nějak šílená změna,ale zařadila jsem víc ovoce a zeleniny a vynechala smažená a tučné věci. K tomu jsem si ještě koupila probiotika s trávícími enzymy a asi za dva měsíce, už bylo po problému :)
simča, (03. 12. 2013 11:50) Reagovat
[quote name="Helena"]Je také nadýmání příznakem těhotenství? V posledních dnech má trošku vypouklé bříško a jsem celkově nadmutá. Nevím o ničem, co bych jedla a mohlo to způsob. O miminko se snažíme, tak mě napadlo, jestli tam nemůže být souvislost.[/quote] Ahoj, může být,ale taky nemusí. Já měla taky podezření na to, že jsem těhotná a objevilo se mi i nadýmání a nafouklé břicho. Udělala jsem si těhotenský test, který byl ale negativní a potvrdila mi to i doktorka. Ale nafouklé břicho a nadýmání zůstalo,takže jsem začala řešit,co bych mohla mít za problém. Asi to bylo strasem a nevhodnou stravou,tak jsem lehce upravila jídelníček a v lékárně mi paní poradila probiotika s trávícími enzymy,které jsem pravidelně užívala a potíže začaly ustupovat.
Markéta, (04. 12. 2013 08:34) Reagovat
[quote name="kikina"]Ahoj všem, taky jsem s nadýmáním měla jednu dobu potíže a není to nic příjemného. U mě za to mohla nevhodná strava a špatné zažívání, které jsem nakonec vyřešila tím že jsem si upravila jídelníček. Není to teda nějak šílená změna,ale zařadila jsem víc ovoce a zeleniny a vynechala smažená a tučné věci. K tomu jsem si ještě koupila probiotika s trávícími enzymy a asi za dva měsíce, už bylo po problému :)[/quote]Ty probiotika jsou v poslední době hodně doporučovaná, přemýšlím, že bych je také vyzkoušela. Snad pomůžou. Předpokládám, že nemusí být na předpis, že?
Zdenka, (11. 12. 2013 15:51) Reagovat
Trpím také zvýšenou plynatostí a velmi mne vyděsil článek,že se za tím může schovávat rakovina vaječníků..o tom tady nikdo nepíše..
Pilattka, (07. 01. 2014 13:15) Reagovat
Na plynatost trpím snad odjakživa, pamatuji si, že mi maminka vyprávěla, že i když jsem byla malá, tak mě to trápilo. Těžko říct, čím to je. Teď v dospělosti si dávám velký pozor na to, co jím, ale stejně mě to trápí dál. Dvakrát denně si dávám jogurt nebo kefír, ale bez účinku. Teď jsem si zkusila koupit ještě probiotika v kapslích, je to nějaký biopron s trávicími enzymy, jestli by to nepomohlo, ale už pomalu ztrácím naději, že někdy přestanu vypadat jako těhotná :/
Nový příspěvek
Copyright 2006–2019 © Nadýmání-plynatost.cz
Kontakty