Úvod Nadýmání, plynatost

Nadýmání, plynatost

Nadýmání je diskrétním problémem mnoha lidí. Může způsobovat nepříjemné bolesti, až křeče břicha a člověku trpícím plynatostí hodně zkomplikovat život. Bolesti nejsou jediným problémem nadýmání. Často nepříjemně ovlivňuje i pracovní a společenský život jedince. Každý si jistě dovede představit ten trapas, kdy se za přítomnosti ostatních lidí kroutí potřebou si ulevit. A nedej bože, že se nepodaří tomu zabránit.

Kde se berou plyny v lidském těle?

Zpracováváním potravy v organismu, dochází ke tvorbě plynu. U zdravého jedince se tvoří 1 až 2 litry střevního plynu denně. Velká část se vstřebává, zbytek odchází rektem ven z těla. Pokud si představíme celý průběh trávicím systémem, pochopíme, že na zpracování potravy se podílí mnoho činitelů. Od rozmělnění v ústech, až po vypuzení nestravitelných zůstatků stolicí. Každá etapa trávení může ovlivnit tvorbu plynů ve střevech. Mimo to ještě plynatost závisí na výběru potravin, na okolnostech jak a kdy se stravujeme, na přísunu tekutin, na pohybu střev i na psychice.

Co lze považovat za nadýmání?

O nadýmání se hovoří, když se v těle postiženého člověka tvoří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodchází přirozenou cestou ven. S tímto stavem se každý člověk někdy v životě setkává, většinou jde o krátkodobý problém např. po nějaké dietní chybě. Jestliže se nadýmání opakuje častěji a komplikuje život, může se hovořit o plynatosti.
Nejlépe je změnit způsob stravování, pít víc tekutin a hlavně se dostatečně hýbat, aby se podpořila činnost střev. Pokud i tak nic nezabírá je zapotřebí vyhledat odborného lékaře (gastroenterologa).

Jaké jsou příčiny nadýmání?

  • Některé nadýmavé potraviny (zejména luštěniny a některé druhy zeleniny a ovoce)
  • Nedostatečný přísun tekutin
  • Pomalý pohyb střev, zácpa
  • Špatné zpracování potravy v ústech (hltání větších kousků spolu se vzduchem)
  • Chemické reakce ve střevech, kvašení a hnití za spoluúčasti mikroorganismů
  • Užívání některých léků, zejména antibiotik
  • Psychický stres, spěch a tlak okolí
  • Hormonální disbalance (např. v menopauze)
  • Onemocnění a špatná funkce jater, žlučníku, slinivky a žaludku

Kdo trpí nejčastěji nadýmáním?

Statisticky trpí plynatostí víc ženy. Je však možné, že plyny víc zadržují, protože jim připadá společensky nevhodné je ventilovat. Tím si mohou vytvořit špatný návyk. Ženy se také častěji svěřují se svými problémy lékařům. Muži jsou víc „splachovací“,  a tak jim zbavovat se nahromaděných plynů nedělá takový problém. Ohání se při tom větou, přece si nenechám vyrvat bok. Občasným nadýmáním však trpí všichni, včetně dětí.

Co dělat v případě nadýmání?

V případě nadýmání u dětí se doporučuje:

  • Fenyklový čaj
  • Masáž bříška
  • Přikládání teplých plen na břišní stěnu
  • Pokud se bolesti opakují nebo jsou silné vyhledat lékařskou pomoc


U nadýmání dospělých:

  • Pití bylinných směsí s obsahem fenyklu a jiných účinných látek (Rosa Canina apod.)
  • Nahřívání, např. ve vaně
  • Detoxikace střev
  • Masáž a cviky na zlepšení peristaltiky střev
  • Užití léků snižujících plynatost, napětí střev apod. (např. Colonic)


Další informace o souvisejících zdravotních obtížích najdete na webech Těhotenství příznaky a Těhotenský test.

Jak se stravovat v rámci prevence nadýmání?

Jak už bylo uvedeno, jsou potraviny, které nadýmají a jiné, které jsou vhodné při obtížích.
Mezi rizikové potraviny patří:

  • Luštěniny (hrách, fazole, čočka)
  • Zelenina (zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice)
  • Ovoce (hroznové víno, švestky, hrušky, banány, hrozinky i ořechy)
  • Pečivo (zvláště čerstvé bílé pečivo nebo kynuté)
  • Slané potraviny (uzeniny, zrající sýry, příliš kořeněná jídla)
  • Nápoje (kyselé šťávy, sycené nápoje, alkohol)

Naopak vhodné potraviny:

  • Zelenina a ovoce (rajčata, okurky, červená řepa, brambory, grapy, jablka aj.)
  • Libové maso a nízkotučné sýry, jogurty s živými kulturami
  • Starší tmavé pečivo, rýže
  • Bylinky a koření (fenykl,kopr, bazalka, anýz, kmín, tymián, oregano, zázvor, libeček, máta, heřmánek)
  • Nápoje (neperlivá voda, bylinné i jiné čaje)

Neznamená to však, že rizikové potraviny jsou nezdravé, naopak obsahují spoustu živin pro lidský organismus potřebných. Jen se musí správně připravit, použít koření, které tvorbu plynů eliminuje a napomáhá lepšímu trávení. Přesto je dobré mít po ruce nějakou pastilku, která usnadňuje trávení. Doporučuje se jíst pomalu, v klidu, po malých soustech, potravu pořádně rozmělnit v ústech.

Závěr

Nadýmání a plynatost je každopádně nepříjemné a omezuje životní komfort. Vhodnou stravou, stravovacími a životními návyky (větší pohyb a dodržování pravidelné stolice), případně včasnou léčbou lze těmto problémům čelit. Z hlediska společenského jistě není vhodné ventilovat plyny kdykoliv a kdekoliv, ale vždy se dá najít místo, kde se to dá udělat diskrétně. Je to lepší, než se trápit.


Diskuse (123 komentářů)

Verča, (26. 01. 2012 07:15) Reagovat
Nejlepší je užívat laktobacily - přírozená bakterie, které ve střevech potřebujeme. Mi se hodně osvědčily laktobacily imunit (mají i balení pro děti). Beru jednu tabletku po obědě nebo po větší, tučnější večeři a je to mnohem lepší.
Gabka, (31. 01. 2012 15:57) Reagovat
Zhruba tak 4 týdny v jednom kuse prdím a když říkám v jednom kuse tak opravdu neskutečně často.Nemůžu říct že v žádném případě nesmrdím. Je to bez ohledu na skladbu jídla. Nemám bolesti ani křeče- jen tuto sužuje mě a mé okolí :( má někdo radu. prosím
Kate, (31. 01. 2012 20:12) Reagovat
S radou přímo nepřicházím, ale mám naprosto stejný problém. Je to opravdu otravné a nechutné..všichni kolem si stěžují..největším paradoxem je, že jím nejzdravěji z celé rodiny, což má ale právě vliv na prdění :lol: :sad: př. dnes k obědu brokolice---katastrofa! přitom ji přímo miluji! opravdu nevím, co s tím, otravuje mi to život..přítel užívá výše zmiňované laktobacily, zeptám se ho, jestli to má nějaký efekt, nabízel mi je, ale nechtěla jsem, protože mám dost velký přísun vlákniny a další pomocník, no nevim, jestli by to nebylo horší..každopádně, co můžu potvrdit je, že po konzumaci Pangaminu jsou plyny frekventovanější..jeden čas jsem jej užívala kvůli pleti atd.. a měla jsem neustále nafouklé břicho a o zápachu ani nemluvě.. asi jsem moc nepomohla, ale vím, že nejsem sama :)...
karel, (21. 05. 2012 01:37) Reagovat
Zajimave, i ja jsem se stal pravidelnym konsumentem Pangaminu a intensita nadymani sla nahoru/nastesti bez zapachu/na strane druhe vitaminy skupiny B z Pangaminu jsou dost dulezite a tak se snad najde chvilka na soukromi. n'est pas?
vlasta, (08. 05. 2012 21:14) Reagovat
Máte také problémy jako jsem měla i já? Nadýmání, plynatost a křeče. Vyzkoušela jsem přírodní produkt české firmy, který mě velice pomohl. Dnes jsem bez problémů které jsem měla skoro dva roky a nic mě nepomáhalo. Produkt se jmenuje Emulips Forte.Emulips Forte …… 50ml cena 405,- kč= posiluje funkci trávicí soustavy, usnadňuje štěpení a trávení tuků, stimuluje vylučování, podporuje funkci jater a žlučníku, stimuluje střevní funkci, potlačuje nadýmání, zklidńuje podrážděný žaludek a střeva, desinfikuje střevní obsah, je silný antioxidant, přispívá k detoxikaci, napomáhá od křečí.Emulips Forte se užívá … 3x denně 10 kapek při jídle nebo po.Zde Vám posílám odkaz k nahlédnutí http://zdravipokapkach.webnode.czPokud máte další otázky klidně pište ráda Vám vše zodpovím. Přeji příjemný zbytek dne Vlasta F.Nez.obch.par 03-000334 Vlasta.Fucikova@seznam.cz
karel, (21. 05. 2012 01:39) Reagovat
Diky Vlasto, vyzkousime a predame dal. Hezky den k.
Ted, (01. 11. 2012 15:21) Reagovat
Pak kdyžtak dejte info, jak to zabralo. Také hledám něco účinného. Sem tam mi někdo něco doporučí, ale zatím nic, s čím bych byl opravdu spokojený.
Prďoch, (11. 07. 2012 14:10) Reagovat
S větry problémy nemám. Od dětsví prdím jako alík a jsem spokojený. :lol: Lepší prd než deset doktorů!!!
Mates, (27. 08. 2012 10:11) Reagovat
Na tom něco bude. Jednou jsem měl problémy se zaraženými prdy a potrápilo mě to pořádně.
Vladka, (04. 09. 2012 17:35) Reagovat
Jsem tehotna a presne jak pisi na www.priznakytehotenstvi.eu strasne jsem v tehotenstvi nadmuta, co s tim ?
Zdena, (07. 11. 2012 12:47) Reagovat
můžete zkusit různé obecné rady, které se pojí s nadýmavostí, ale i tak počítejte, že vás to v těhotenství potrápí. Také jsem byla hodně nadmutá a myslím, že hodně žen. Naštěstí po porodu to zase odezní.
Nový příspěvek
Copyright 2006–2019 © Nadýmání-plynatost.cz
Kontakty